Speekselklieren

Een patient met een duidelijke zwelling voor/onder het oor ten gevolge van een goedaardig speekselkliergezwel

Speeksel is erg belangrijk voor de gezondheid van de mens. Speeksel wordt geproduceerd door de speekselklieren. Speeksel helpt bij het eten. Het zorgt ervoor dat de mond vochtig is waardoor u gemakkelijker kunt slikken. Daarnaast biedt speeksel de eerste bescherming tegen bacteriën. Het bevat afweerstoffen die schimmels en schadelijke bacteriën te lijf gaat. Ook helpt speeksel bij het gezond houden van het glazuur van onze tanden. De speekselklieren produceren bij een volwassene zelfs meer dan 1 liter speeksel per dag. Vocht helpt de speekselklieren om speeksel te produceren. Het is daarom van belang om dagelijks goed te drinken.

Ieder mens heeft drie paar grote speekselklieren en honderden kleine speekselkliertjes.

- De glandula parotis, ook wel oorspeekselklier genoemd,  ligt links en rechts voor het oor en achter de kaakhoek.

- Onder de kaakhoek bevindt zich links en rechts de submandibulaire speekselklier.

- De sublinguale speekselklier vult de ruimte onder het slijmvlies van de mondbodem.

- De accessoire speekselklieren zijn de honderden kliertjes die verspreid liggen onder het slijmvlies van de mond een keel.

In de speekselklieren kunnen verschillende afwijkingen ontstaan: goed- en kwaadaardige gezwellen, speekselkliersteentjes, ontstekingen en functionele afwijkingen.

Dit werk is auteursrechtelijk beschermd ©  |  kaakchirurg  |  Privacy statement  |  Disclaimer  |  Kaakchirurgie St. Anna op Facebook  |  Google +