Snurken risicofactor voor vaatziekten

Snurken is niet alleen vervelend, maar herbergt ook een groter risico voor afwijkingen in de kransslagader dan overgewicht, roken of een hoog cholesterol.

Dit schrijft het AD naar aanleiding van een onderzoek Snoring May Be Early Sign of Future Health Risks van het Henry Ford Hospital in Detroit.

Onderzoeksleider Robert Deeb zegt dat patiënten die last hebben van snurken medische hulp moeten zoeken, 'net als ze dat zouden doen bij hoge bloeddruk of andere risicofactoren bij cardiovasculaire ziektes.' Snurken is volgens onderzoekers niet zo onschadelijk als wordt gedacht.

Het onderzoek toont aan dat er veranderingen plaatsvinden in de kransslagaders bij snurkers, zelfs bij de snurkers zonder slaapapneu. Deze veranderingen worden mogelijk veroorzaakt door ontstekingen vanwege de vibraties die met het snurken gepaard gaan.

Obstructive sleep apnea (OSA) is al eerder in verband gebracht met cardiovasculaire ziektes en andere serieuze gezondheidsissues. Maar nu blijkt dat het risico op cardiovasculaire aandoeningen al begint met het snurken, al voor het OSA wordt. Tot nu toe was er weinig bewijs van een verband tussen snurken en cardivasculaire risico's.

De studie is gebaseerd op gegevens van 913 patiënten tussen de 18 en 50 jaar in een slaapkliniek. Bij geen van de patiënten was sprake van een slaapapneu. De snurkers bleken significant dikkere wanden te hebben in de kransslagader. Andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals diabetes, roken, een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol, hadden geen significantie invloed op de gemeten wanden.

Het onderzoek wordt vandaag gepresenteerd op het 2013 Combined Sections Meeting of the Triological Society in Scottsdale, Ariz en ter publicatie aangeboden aan The Laryngoscope journal for publication.

Bron: AD, Henry Ford Hospital