Veel mensen niet bewust van slaapapneu

Veel meer mensen hebben last van een structurele slaapstoornis dan tot nu toe werd aangenomen. Uit onderzoek onder 4000 werknemers van Philips bleek dat 6,4 procent van hen last heeft van slaapapneu.

Vier op de vijf  zijn zich zelfs helemaal niet bewust van de aandoening, waarbij tijdens de slaap de adem stokt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente, de ApneuVereniging, Medisch Spectrum Twente en Philips.

''De cijfers zijn veelzeggend. Philips heeft een laag ziekteverzuim en dus een gezonde populatie'', zei Piet-Hein van Mechelen van de ApneuVereniging maandag. Toch lag ook onder hen het aantal mensen met de aandoening een stuk hoger dan verwacht.

Chagrijnig

De aandoening kan nare gevolgen hebben. Zo raken patiënten vermoeid, waardoor ze chagrijnig of zelfs depressief worden. Ook is de kans groter op een hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten.

''Slaapapneu is prima te behandelen, maar het is een sluipmoordenaar. Het nare is dat het onomkeerbare gevolgen kan hebben, zoals een hartinfarct'', concludeert Van Mechelen. ''Pas achteraf hebben mensen door dat hun klachten veroorzaakt werden door slaapapneu en niet door iets anders''

Adem

Volgens Van Mechelen hebben mensen vaak niet door dat hun klachten veroorzaakt worden door slaapapneu, waarbij de adem soms meer dan 30 keer per uur stokt. ''Luister naar je partner'', luidde het advies van Van Mechelen.

Die kan namelijk horen dat de adem stilvalt tijdens de nachtrust.

Bron: ANP/NU.nl

→ lees meer: obstructief slaap apneu syndroom

Dit werk is auteursrechtelijk beschermd ©  |  kaakchirurg  |  Privacy statement  |  Disclaimer  |  Kaakchirurgie St. Anna op Facebook  |  Google +