Tandenknarsen / bruxisme

Ten gevolge van knarsen kan schade optreden aan het gebit. Een overmatige slijtage van de tanden zoals u hier ziet kan het gevolg zijn. In een meer ernstige vorm van bruxisme (knarsetanden/knarsen/tandenknarsen) kunnen zelfs hele tanden weggesleten worden.

Door nachtelijk onbewust tandenknarsen (ook wel bruxisme genoemd) kunnen een hoop problemen ontstaan. Door het voortdurend over elkaar schuiven van de kiezen ontstaat er behoorlijke slijtage van de kiezen, met name van het glazuur. Dit kan op den duur ernstige schade aan de tanden veroorzaken en de kiezen kunnen zelfs afbreken of barsten. Verder gaat het tandenknarsen vaak gepaard met pijnklachten in de kaakspier en in het kaakgewricht en zelfs hoofdpijn ten gevolge van de verhoogde spanning in de kaakspieren. Daarnaast kan chronisch tandenknarsen leiden tot een hypertrofie (vergroting) van de masseterspier - de grootste spier die gebruikt wordt voor het kauwen. Door behandeling met botox is tandenknarsen zeer goed te behandelen

Met behulp van botox (dysport) injecties in de kaakspieren kan de spierspanning zodanig verlaagd worden dat er een vermindering van de klachten optreedt of dat het tandenknarsen zelfs helemaal stopt. De benodigde hoeveelheid botox is afhankelijk van de ernst van de klachten, van de spierdikte en van het aantal spieren dat behandeld wordt. In principe wordt tijdens een eerste behandeling alleen de grootste kauwspier, de musculus masseter, behandeld. Indien er echter ook duidelijk pijnklachten of een verhoogde spierspanning in de andere kauwspier ( de musculus temporalis ) aanwezig zijn kan er ook voor gekozen worden om deze spier de eerste keer al mee te behandelen.

Na de eerste behandeling moet u er rekening meer houden dat het enkele weken duurt voordat de klachten begin te verminderen. De duur van het resultaat van de botox behandeling is per persoon verschillend, maar houdt enkele maanden aan. Voor een optimaal resultaat moet de behandeling in het begin enkele malen herhaald moet worden, met tussenpozen van ongeveer 3 tot 4 maanden.

De botuline toxine wordt met een hele fijne naald in de masseter spier en/of temporalis spier toegediend via 3 tot 5 vrij pijnloze injecties aan elke kant. Per spier worden 50 - 100 E dysport ingespoten. Dit is een gemiddelde. Bij zeer forse spieren kan meer nodig zijn. Een behandeling duurt ongeveer 15 minuten.