Droge mond

Een droge mond, ook wel xerostomie genoemd, is het gevolg van een te geringe of afwijkende productie van speeksel door de speekselklieren waardoor de slijmvliezen onvoldoende worden bevochtigd.

Symptomen van een droge mond

Een droge mond kan veel klachten geven zoals bijvoorbeeld: een aanhoudend dorstgevoel, branderig gevoel, droge, plakkerige slijmvliezen, moeite met slikken, kauwen en/of spreken, taai slijm, problemen met de houvast van een kunstgebit. Mensen met een droge mond zijn ook gevoeliger voor het krijgen van schimmelinfecties in de mond en hebben door het verminderen van de reinigende functie van speeksel ook een grotere kans op het ontstaan van gaatjes in de tanden (caries).

Oorzaken van een droge mond

Een droge mond kan veel verschillende oorzaken hebben:

- Fysieke inspanning
- Spanning en stress (bijv. tijdens voordracht of speech)
- Overmatig alcohol-gebruik ('kater')
- Bepaalde ziekten: o.a. suikerziekte (diabetes mellitus), syndroom van Sjögren en andere auto-immuunziekten
- Bestraling, met name van het hoofd- en halsgebied
- Bijwerking van bepaalde medicijnen: o.a. bepaalde spasmolytica, zoals oxyfenonium en propantheline, tricyclische antidepressiva (TCA's), maprotiline, meeste antipsychotica, bepaalde antiparkinsonmiddelen, middelen tegen kanker (oncolytia, cytostatica)

Behandeling van een droge mond

De behandeling van droge mond klachten kan erg lastig zijn en vaak is het alleen mogelijk om de symptomen te bestrijden. Een mogelijk onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld suikerziekte of stress zal behandeld moeten worden. Soms is aanpassing van de medicijnen een oplossing. Dit zal in overleg met de voorschrijvende arts moeten gebeuren.

Symptoombestreding kan door het regelmatig nemen van een slokje water (dit is echter kortstondig werkzaam). Daarnaast bestaat er ook kunstspeeksel. Ook dit is slechts kortstondig werkzaam.

Bij ernstige droge mond klachten is het belangrijk de mondhygiene op een hoog peil te houden om problemen met uw tanden te voorkomen.