Orbita fractuur (gebroken oogkas)

Wat is een orbita fractuur of gebroken oogkas

De orbita of oogkas is de holte in de schedel waarin zich het oog bevindt. Dit benig omhulsel van het oog wordt gevormd door verschillende schedelbeenderen (6 in totaal). Een orbita fractuur is een andere benaming voor een gebroken oogkas. Hoewel bescherming van het oog de belangrijkste functie van de oogkas is zijn de beenderen die de oogkas vormen niet allemaal even stevig. De orbitabodem bijvoorbeeld is papierdun waardoor een fractuur vaak in dit gebied zal optreden. Een fractuur van de orbita bodem of mediale wand wordt ook wel ‘blow-out’ fractuur genoemd. Bij een 'blow-out' fractuur kan orbitaweefsel via de fractuuropening in de sinus maxilaris of sinus ethmoidalis wegzakken.

Oorzaak orbita fractuur (gebroken oogkas)

De oorzaak van een orbita fractuur of gebroken oogkas is vaak te vinden in de sport (bal tegen het oog), (verkeers-)ongeval of geweld trauma (vuistslag).

Symptomen orbita fractuur

• Klachten en symptomen die passen bij een breuk van de oogkas:

• dubbelzien (diplopia)
    • verlies van gezichtsvermogen (visus daling)
    • gestoorde oogbewegingen
    • uitpuilen of juist dieper liggen van het oog
    • bloedingen in of rond het oog
    • bloedneus
    • pijn of gevoelloosheid rond het oog
    • misvorming van de oogkas
  • Door zwelling of inklemming van vet en/of spierweefsel wordt de oogbeweging gehinderd met als gevolg dubbelzien.

Diagnose orbita fractuur

• Röntgenopname
    • CT-scan
    • Oogheelkundig/orthoptisch onderzoek

Behandeling orbita fractuur

Conservatieve behandeling

In veel gevallen zal men niet (direct) tot operatieve behandeling overgaan en de uitkomst van het natuurlijk genezingsproces afwachten. Klachten als dubbelzien kunnen door de afname van de zwelling ook vanzelf verdwijnen.

Operatieve behandeling

Operatief behandeling is in sommige gevallen noodzakelijk;

• in geval van uitgebreid aangezichtsletsel met esthetische en functionele klachten
    • ernstige en aangetoonde inklemming van orbitaweefsel
    • toename druk in de oogkas

De operatie zal in de meeste gevallen door een kaakchirurg worden uitgevoerd waarbij de orbita indien nodig met behulp van een implantaat gereconstrueerd zal worden.

Dit werk is auteursrechtelijk beschermd ©  |  kaakchirurg  |  Privacy statement  |  Disclaimer  |  Kaakchirurgie St. Anna op Facebook  |  Google +