Behandelmogelijkheden

Speekselstenen

Indien een speekselsteentje de oorzaak is van klachten of ontsteking zal in eerste instantie getracht worden door het zuigen op zuurtjes of door spoelen met citroenzuur de speekselklieren extra te stimuleren zodat steentjes vanzelf uitgedreven worden. Als een steentje duidelijk voelbaar in de wang of mondholte aanwezig is kan met een poliklinische ingreep, onder plaatselijke verdoving, geprobeerd worden het steentje te verwijderen. Soms gaan met voorafgaande behandelingen de klachten niet over en zal de hele speekselklier verwijderd moeten worden.

→ zie ook: speekselstenen

Droge mond

De behandeling van droge mond klachten kan erg lastig zijn en vaak is het alleen mogelijk om de symptomen te bestrijden. Een mogelijk onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld suikerziekte of stress zal behandeld moeten worden. Soms is aanpassing van de medicijnen een oplossing. Dit zal in overleg met de voorschrijvende arts moeten gebeuren. Symptoombestreding kan door het regelmatig nemen van een slokje water (dit is echter kortstondig werkzaam). Daarnaast bestaat er ook kunstspeeksel. Ook dit is slechts kortstondig werkzaam. Bij ernstige droge mond klachten is het belangrijk de mondhygiene op een hoog peil te houden om problemen met uw tanden te voorkomen.

→ zie ook: droge mond

Gezwel of tumor

De meeste gezwellen die in de grote speekselklieren ontstaan zijn goedaardig (pleiomorf adenoom, Whartin tumor). Toch zal er meestal voor worden gekozen om operatief in te grijpen. De gezwellen hebben namelijk de neiging om langzaamaan groter te worden en kunnen op een gegeven moment functionele en cosmetische bezwaren gegen. Het risico op complicaties is groter als het gezwel groter is. Daarnaast bestaat er in het geval van een pleiomorf adenoom een zeer klein risico dat deze kwaadaardig ontaard.

In het geval van een kwaadaardige tumor zal een operatie uitgebreider zijn en zullen ook aanliggende lymfeklieren worden verwijderd. Indien uit onderzoek blijkt dat een gezwel kwaadaardig is zullen wij u doorverwijzen naar het centrum voor hoofd-hals oncologie in het UMCN.

→ zie ook: verwijdering onderkaakspeekselklier

→ zie ook: verwijdering oorspeekselklier