Aandoeningen

Y
Z
Aften
Aften zijn blaasjes of zweertjes in de mond met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Het betreft grijswitte tot gelige plekjes omgeven door een rode ontstoken zone.
Antrumperforatie
Een antrumperforatie is een open verbinding vanuit de mondholte naar de neusbijholte. Deze moet chirurgisch gesloten worden om een neusbijholteontsteking te voorkomen.
Bruxisme
Knarsen of klemmen komt vaak voor en kan ernstige schade aan het gebit kan veroorzaken. Met een splint of Botox is knarsen te verhelpen.
Droge mond
Een droge mond kan veel klachten geven zoals bijvoorbeeld: een aanhoudend dorstgevoel, branderig gevoel, droge, plakkerige slijmvliezen, moeite met slikken, kauwen en/of spreken, taai slijm en problemen met de houvast van een kunstgebit.
Fibroom
Een fibroom is een goedaardig gezwel van het mondslijmvlies dat uit bindweefsel bestaat.
Flabby ridge
Wanneer uw gebitsprothese niet goed past, kan er slap weefsel ontstaan. Dit weefsel onder uw prothese noemen we flabby-ridge
Huidkanker
Naar schatting worden in ons land jaarlijks circa 30.000 - 40.0000 mensen geconfronteerd met de diagnose huidkanker. Huidkanker is daarmee de meest voorkomende soort kanker in Nederland.
Ingesloten hoektand
Als een hoektand niet goed doorbreekt kan de kaakchirurg deze poliklinisch vrijleggen en voorzien van een bracket.
Kanker van hoofd en hals
De meest voorkomende kwaadaardige tumor van de slijmvliezen van het hoofd-hals gebied is het plaveiselcelcarcinoom.
Kunstgebit problemen
Heeft u veel last van uw kunstgebit ? Informeer dan eens naar onze oplossing met implantaten in de onderkaak en/of bovenkaak.
Leukoplakie
Leukoplakie is te definieren als een witte, niet afschraapbare, afwijking van het mondslijmvlies.
Lichen planus
Lichen planus is een ontstekingsachtige aandoening die zowel op de huid als op de slijmvliezen kan voorkomen.
Lip-, kaak- en gehemeltespleet / schisis
Stoornissen in de groei en ontwikkeling kunnen worden verdeeld in de lipspleet, de gecombineerde lip-kaakspleet, de gecombineerde lip-kaak-gehemeltespleet en de geïsoleerde gehemeltespleet.
Loszittende prothese
Wilt u met meer comfort het kunstgebit dragen ? Denk eens na over een klikgebit op implantaten !
Masseterhypertrofie
Een cosmetisch storende verdikking van de kauwspieren is goed te verhelpen door middel van injecties met botox.
Mondbranden
Informatie over een branderig gevoel in de slijmvliezen van de mond.
Mondkanker
Jaarlijks wordt in Nederland bij ongeveer 1200 mensen kanker in de mond- of keelholte vastgesteld
Mucocèle
Een mucocèle is een slijmcyste (een holte gevuld met slijm) die in verbinding staat met de kleine speekselklieren.
Mucositis
Orale mucositis is een ontsteking van het mondslijmvlies die vooral voorkomt bij patiënten die behandeld worden met chemotherapie.
Obstructief slaap apneu syndroom
Het obstructief slaapapneusyndroom (OSAS) wordt gekenmerkt door intensief snurken en het herhaaldelijk optreden van obstructies van de bovenste luchtweg tijdens de slaap.
Odontoom
Een odontoom is een goedaardige botafwijking die voorkomt in de onder- en/of bovenkaak.
Ontbrekende tanden
Niemand hoeft meer gebukt te gaan onder het verlies van een of meerdere tanden door de toepassing van tandimplantaten.
Prothese problemen
Het klikgebit: de ideale oplossing voor een loszittende, pijnlijke en oncomfortabele prothese.
Snurken
Informatie over snurken en de behandeling met behulp van een individueel op maat gemaakte anti snurkbeugel (MRA).
Speekselsteen
Een speekselsteen is een verkalking van ingedikt speeksel in de speekselklier of in de uitvoergang hiervan. Meestal wordt een dergelijk steentje aangetroffen in de onderkaaksspeekselklier.
Syndroom van Frey
Het syndroom van Frey ontstaat na een parotidectomie en is een aandoening waarbij de zweetklieren op de wang geactiveerd worden in plaats van de speekselklieren. Hierdoor ontstaat roodheid en transpiratie van de wang tijdens het eten.
Tanden knarsen
Traumatische botcyste
Informatie over de behandeling en diagnose van een traumatische botcyste in de boven en/of onderkaak.
Wortelpuntontsteking
Informatie over wortelpuntontstekingen en de operatieve behandeling daarvan.
Xerostomie
Een droge mond, ook wel xerostomie genoemd, is het gevolg van een te geringe productie van speeksel door de speekselklieren waardoor de slijmvliezen onvoldoende worden bevochtigd.

Dit werk is auteursrechtelijk beschermd ©  |  kaakchirurg.nu  |  Privacy statement  |  Disclaimer  |  Kaakchirurgie St. Anna op Facebook  |  Google +